مشاهده ویدیو راهنمای خیرات نان از سایت
اخبار استان البرز

درآمد نانوا با هزینه‌ها برابری نمی‌کند

ایسنا/البرز رئیس اتحادیه نانوایان کرج اظهار کرد: قبلا دستمزد کارگر نانوایی روزانه ۲۰۰ هزار تومان بود اما امروز هزینه یک کارگر به ۸۰۰ تا یک میلیون تومان افزایش یافته است. این ناترازی در درآمد و هزینه‌ها باعث شده که نانوایان مکررا درخواست تغییر نرخ نان داشته باشند.

خلیل یار محمدی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به مشکلات نانوایان گفت: یکی از عمده مشکلات نانوایان نرخ نان است و این موضوع باعث شده که صنف نانوایان دچار مشکلات زیادی شده و از این بابت کار و معیشت آنها به سختی سپری ‌شود. در حالی که نرخ نان از سال ۱۴۰۰ تغییر نکرده، اما دستمزد کارگران و سایر هزینه‌های نانوایی افزایش داشته است.

وی افزود: قبلا دستمزد کارگر نانوایی روزانه ۲۰۰ هزار تومان بود اما امروز هزینه یک کارگر به ۸۰۰ تا یک میلیون تومان افزایش یافته است. این ناترازی در درآمد و هزینه‌ها باعث شده که نانوایان مکررا درخواست تغییر نرخ نان داشته باشند.

یار محمدی افزود: درحالی که مکاتبه و پیگیری لازم انجام شده اما در این زمینه به نتیجه نمی‌رسیم. درست است که نان قوت غالب مردم است و نانوایان با آگاهی از این موضوع باید به وظایف خود چه از لحاظ صنفی و قانونی پایبند باشند اما با نرخ فعلی نان نانوایان قادر به تأمین هزینه کارگران، اجاره بها و تهیه مواد اولیه و… خود نیستند. نرخ نان و درآمد حاصل از فروش آن نسبت به هزینه‌های جاری یک نانوا برابری نمی‌کند.

رئیس اتحادیه نانوایان افزود: این در حالی است که نانوایان باید هزینه حمل آرد مصرفی را هم پرداخت کنند. شرکت‌های حمل آرد به دنبال افزایش نرخ حمل هستند و این افزایش اتفاق می‌افتد، اما وقتی نانوا افزایش قیمتی در خصوص نان نداشته است، نمی‌تواند این هزینه را تامین کند و دچار سختی می‌شود.

وی درخصوص کیفیت نان گفت: کیفیت نان به نوع و کیفیت گندم بر می‌گردد، چون گندم در این فصل تازه است و بر روی کیفیت و پخت نان تاثیر می‌گذارد. از میان استان‌ها بهترین گندم متعلق به استان گلستان است و قطعا با گندم خوب کیفیت نان هم تغییر می‌کند. از طرفی هوا گرم است و گندم امسال و تازه آسیاب شده را به نانوا می‌دهند که نان بپزد، این باعث می‌شود کیفیت نان تا حدودی کاهش پیدا کند. در حالی که مردم از نانوا انتظار دارند نان با کیفیت به دست آنها بدهد.

وی با اشاره به تخلف‌های احتمالی نانوایان گفت: نرخ و وزن مصوب خمیر نان مشخص است. اما اگر در موارد نادری نانوا کم فروشی می‌کند به خاطر نرخ نان و تامین هزینه‌هایش است. هر چند عملکرد نانوایان رصد شده و ملزم به رعایت قوانین و اجتناب از هرگونه تخلف هستند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا