مشاهده ویدیو راهنمای خیرات نان از سایت
اخبار استان سیستان و بلوچستان

سوختن نان در تنور بی کیفیتی؛ مردم گلایه مندند

زاهدان – ایرنا – وضعیت عرضه نان در سیستان و بلوچستان در حالی گلایه مندی مردم مبنی بر پایین بودن کیفیت و بالابودن ضایعات نان را به دنبال دارد که این مشکل حتی صدای مسوولان را هم درآورده تا جایی که در اقدامی سرپرست فرمانداری ویژه زابل نیز برای رفع این مشکل ضرب الاجل ۱۰ روزه به خباران داد.

به گزارش ایرنا، تداوم بی کیفیتی نان با وجود وعده‌های داده شده موجب گلایه سیستان و بلوچستانی‌ها شده و مردم بویژه در مرکز و شمال این استان خواستار افزایش کیفیت نان هستند.

کیفیت نان که قوت غالب سفره‌های مردم است از اهمیت بسزایی برخوردار بوده، این در حالیست که کیفیت پایین نان برخی نانوایی‌ها باعث نارضایتی مردم شده و آنان از کاهش کیفیت نان و دور ریز فراوان آن گلایه‌ دارند و می گویند که نان بعد از گذشت یک روز دیگر قابل استفاده نیست.

آرد تولیدی سیستان و بلوچستان به گفته متولیان امر در کشور منحصربه‌فرد بوده، و در بحث کیفیت نان بیشتر نانوایی‌های این استان نان باکیفیت تولید می‌کنند که بر اساس آخرین اعلام مرکز پژوهشگاه غلات، نان استان در ۲ نوع نان رتبه برتر و در هر ۲ نوع، رتبه دوم را کسب کرده؛ البته علت بی‌کیفیتی نان در برخی مناطق به مهارت و تجربه نانوایان مربوط می‌شود.

بیان این مطلب بدان جهت است که کیفیت آرد و مهارت نانوا ۲ عامل اصلی موثر در کیفیت نان به شمار رفته و در این زمینه رعایت اصول خمیرگیری، پخت نان و مدت‌زمان پخت نیازمند تجربه و کسب مهارت نانوایان است.

با این تفاسیر اما؛ اینکه گاهی نان خمیر باشد یا خشک و یا نان امروز را فردا نتوان مصرف کرد یکی از مشکلاتی بوده که داد مردم را نسبت به کیفیت نان درآورده و بیشتر مردم از بی‌کیفیت بودن نان گلایه‌مندند، البته برخی از خبازان هم عنوان می‌کنند پخت نان برای نانوایان سود ندارد چرا که هزینه‌های تولید و افزایش اجاره‌بها موجب شده که بر کیفیت کار آنان تاثیر بگذارد.

با این وجود مردم از کیفیت نان می‌نالند و خبازی‌ها از کیفیت پایین آرد و کارخانجات آرد سازی، اما آیا می‌توان علت کیفیت پایین نان را به یک عامل مشخص ربط داد؟ این درحالیست که به دلیل کیفیت پایین نان همچنان بخش عمده‌ای از آن روانه نان خشکی‌ها می‌شود و تنور ضایعاتی‌ها را داغ نگه داشته است.

عوامل بی کیفیتی نان

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سیستان و بلوچستان بیان کرد: در ابتدای سال شکایت‌های مردمی در خصوص نوع کیفیت نان افزایش پیدا کرد؛ اداره صنعت، معدن و تجارت استان با بهداشت هماهنگ کرد و گشت‌های مشترک ایجاد و متوجه شدیم که تنها موضوع مربوط به کیفیت نان بر نمی‌گردد؛ اگر چه که نانوایی‌ها هم مقصر بودند؛ ولی بیشتر به نوع گندمی بر می‌گشت که اندیسش بد بود؛ ما در اواسط فروردین‌ماه امسال مخلوطی از گندم‌های وارداتی و داخلی استفاده می‌کردیم.

قنبر کرمی افزود: در ماه اردیبهشت دیگر گندم وارداتی نداشتیم و هدف ما این است که از گندم‌های داخلی هم استفاده کنیم و خودبه‌خود اندیسش آمد پایین، در حال حاضر هم اداره غله از بخشی از گندم‌های وارداتی و داخلی برای تهیه آرد به‌صورت مخلوط استفاده می‌کند.

وی تاکید کرد: در فروردین‌ماه سالجاری ۷۷ مورد بازرسی از نانوایی‌ها سطح شهر انجام شده که برای ۱۱ نانوایی پرونده تخلف تشکیل شده که فقط ۳۰ میلیون ریال جریمه نقدی شده است.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان سیستان و بلوچستان ادامه داد: در اردیبهشت‌ماه، ۳۲۹ مورد بازرسی داشتیم که ۴۷ پرونده تخلف ایجاد و مقدار جریمه به ۷۰ میلیون ریال افزایش یافت و در خردادماه نیز ۱۸۹ مورد بازرسی داشتیم که ۲۷ پرونده تخلف ایجاد شد؛ اما تیرماه سالجاری تا به امروز ۶۰۲ مورد بازرسی انجام و ۸۸ پرونده آن متخلف شناخته شدند که مبلغ جریمه بیش از یک میلیارد ریال رسیده است.

وی اظهارکرد: در واقع با افزایش گروه‌های بازرسی با هماهنگی اداره غله، واحد بهداشت و درمان و اتحادیه صنف نانوایان تعداد بازرسی از خبازی‌ها و گشت افزایش‌یافته؛ درگذشته تعداد گشت‌ها ۲ بار در هفته انجام می‌گرفت؛ اما در حال حاضر به چهار نوبت با هماهنگی تعزیرات در هفته رسیده و این نظارت بر عملکرد نانوایی‌ها و کیفیت نان تأثیر گذاشته است.

کرمی گفت: یک واقعیت دیگری در بین نانوایی‌ها وجود دارد که سطح بهداشتی نانوایی‌ها پایین بوده؛ سعی بر این داریم که با آموزش و نظارت بهتر به نانوایان میزان سطح بهداشت آنها را بالا ببریم اگر میزان کیفیت نان بالا رفت که چه‌بهتر و اگر به هر دلیلی باز شاهد کیفیت بد نان باشیم برای نانوایی‌ها پرونده ایجاد می‌کنیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا