اخبار استانی

دغدغه‌های مشترک در بین نانوایان : با کمبود کارگر ماهر مواجه هستیم

نانوایان شغلی متفاوت از سایر مشاغل را تجربه می‌کنند اما تغییر چندانی در وضعیت معیشت آن‌ها ایجاد نشده است دولت وعده‌هایی می‌دهد که سرانجامی ندارد و تورم در زندگی آن‌ها که شاید چند سال است نرخی برایشان در نظر گرفته نشده، بسیار مشهود است و همین چالش باعث شده که اقلامی مانند گوشت، مرغ و دارو از سفره‌های آن‌ها پر بکشد.

بسیاری از کارفرمایان واحدهای نانوایی اذعان می‌کنند که نیروی انسانی ماهر دیگر انگشت‌شمار است و از سوی دیگر برای آن‌ها هزینه‌ای سربار است. در واقع کمبود نیروی انسانی، بازار را تحت‌الشعاع قرار داده است و از سوی دیگر نانوایان معتقدند که تورم، سبد کالای ما را کوچک کرده است و از سوی دیگر رقبا در مناطق مرفه شهر به دلیل تضاد طبقاتی، فرصت بهتری برای تولید نان دارند.

نکته‌ای که بسیار شنیده می‌شود این است که کارگران نانوایی تداوم فعالیت خود در حمل و نقل اینترنتی را به شغل نانوایی ترجیح می‌دهند.

بله، در گذشته شغل نانوایی بسیار جذابیت اقتصادی داشت و شاید یک کارگر پس از چند سال فعالیت در یک واحد نانوایی می‌توانست برای خود سرمایه‌ای داشته باشد اما اکنون شرایط به گونه‌ای رقم خورده که کارگران از این شغل گریزان هستند و همین نکته‌ای است که بر فرایند تولید نان اثر می‌گذارد. اول گمان می‌کردم که چنین وضعیتی تنها در نانوایی سنتی دیده می‌شود اما در ساختار نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم هم امروز این چالش وجود دارد و کارفرمایان به ناچار مجبور هستند شرایط کاری را فراهم کنند تا نیروی کار در این شغل فعالیت کند و امنیت شغلی‌اش تأمین شود. به نظر می‌رسد دولت باید در طرح‌های خود چاره‌ای برای وضعیت واحدهای نانوایی بیندیشد.

خبرنگار: ساناز مرادیان عنبران

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا