اخبار استان یزد

فرهنگ سازی مصرف نان سبوس دار در یزد

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: با اجرای طرح پخت نان کامل در نانوایی‌ها مصرف نان سبوس دار فرهنگ سازی می‌شود.

نقیایی رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: با توجه به اینکه بخشی از تغذیه روزانه انسان نان است کیفیت این ماده غذایی می‌تواند در افزایش سلامت بدن موثر باشد بنابراین انتخاب نان سالم در روند تغذیه انسان مهم است.

او بیان کرد: چند خصوصیت است که باعث می‌شود نان مورد استفاده انسان با کیفیت و سالم باشد از جمله وجود سبوس زیاد در نان است که نان کامل نامیده می‌شود.

نقیایی تصریح کرد: سبوس با توجه به اینکه در پوسته گندم موجود است حاوی مواد مغذی بسیاری است که از جمله این موارد ویتامین‌های گروه B است که در پوسته غلات وجود دارد.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: در پوسته گندم فیبر نیز وجود دارد که باعث می‌شود افراد زودتر سیر شوند و غذای کمتری مصرف کنند.

او بیان کرد: انتخاب نان کامل در سیر شدن انسان همچنین در به اندازه غذا خوردن نیز به طور قابل توجه موثر است وقتی درصد سبوس در نان زیاد شود رنگ آن نان نیز تیره‌تر است.

نقیایی گفت: افراد باید بدانند که تیرگی نان همیشه نشانه نامرغوب بودن آن نیست بلکه نشانه سبوس زیاد است و از نظر تغذیه سالم نیز این نوع نان کیفیت بیشتری دارد.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد اظهار داشت: اگر آرد نامرغوب باشد به ناچار نمک بیشتری در آن استفاده می‌شود و نمک زیاد منجر به بیماری فشار خون بالا در انسان می‌شود که یکی از عوامل آن نیز وجود نمک پنهان در بعضی غذا‌ها مانند نان است.

او تصریح کرد: انتخاب نان که میزان نمک آن کم باشد بسیار مهم است و در کیفیت تغذیه‌ای آن نیز موثر است. 

نقیایی ادامه داد: خمیر نان با کیفیت مدت طولانی‌تر دوره خواب دارد که باعث می‌شود میزان اسیدسیتریک نان به حداقل خود برسد و جذب بسیاری از مواد معدنی مانند آهن، کلسیم و سایر مواد غذایی افزایش یابد همچنین از کمبود‌های تغذیه‌ای نیز پیشگیری کند.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: دوره خواب نان لواش و نان فانتزی کوتاه مدت است و جذب مواد غذایی و معدنی در این نان‌ها پایین است.

او اظهار داشت: نان سالم نباید به صورت خمیر یا سوخته باشد و نان سوخته خواص تغذیه‌ای خود را از دست می‌دهد و برای انسان مناسب نیست همچنین مواد سمی و سرطان زا نیز در نان سوخته تولید می‌شود که در طولانی مدت برای سلامتی انسان خطر دارد.

نقیایی ادامه داد: اگر نان به طور صحیح پخت و طبخ شده باشد می‌تواند نیاز‌های غذایی انسان را برطرف کند و مواد معدنی آن کامل از بین نمی‌رود.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: پخت نان کامل به عنوان یکی از برنامه‌های سال ۱۴۰۳ در وزارت بهداشت تعریف شده و در یک طرح نانوایی‌های سطح شهر نان کامل پخت می‌کنند.

او بیان کرد: درصدی از نانوایی‌ها در سال ۱۴۰۳ نان کامل پخت می‌کنند و این فرهنگ به تدریج به تعداد بیشتری از نانوایی‌ها تعمیم داده می‌شود.

نقیایی تصریح کرد: مردم باید بپذیرند که نان کامل بهتر است و سفید بودن آن ملاک بهتر بودن نان نیست و به مصرف نان کامل گرایش پیدا کنند.

رئیس گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: این فرهنگ سازی سبب می‌شود نانوایان به پخت نان کامل تمایل پیدا کنند که به امنیت غذایی کشور کمک قابل توجه می‌شود.
خبرمکتوب تولیدی و تاریخ گفتگو با مسئول چهارشنبه ۱۶ خرداد سال ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا