اخبار استانی

قانون انتزاع، ملغی و بعد تفکیک دو وزارتخانه انجام شود

محمدصادق مفتح در گفت‌وگو با خبرنگار نگاه هستی بیان کرد: موضوع بازار و تنظیم بازار به یک وزارتخانه تخصصی نیازمند است و به همین دلیل است که نه مردم از وضعیت موجود رضایت دارند و نه نمایندگان مجلس.

وی با اشتباه خواندن محرز اجرای قانون انتزاع اظهار کرد: اجرای قانون انتزاع تنها مسئولیت وزیر و وزارتخانه را سنگین کرد و صدماتی را هم به ساختار اقتصادی دولت وارد نمود. به نظر می‌آید ایجاد یک وزارتخانه، ضروری است.

این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه تفکیک وزارت صمت و بازرگانی، هزینه‌هایی را برای دولت خواهد داشت، تصریح کرد: ممکن است ایجاد این وزارتخانه، هزینه‌هایی برای دولت داشته و با قانون منافات داشته باشد اما این امر، نیاز امروز کشور است.

مفتح با اشاره به اینکه برخی باور دارند که قائم مقام در امور بازرگانی باید در وزارتخانه حضور داشته باشد، بیان کرد: در گذشته چنین بخشی وجود داشت اما باید به این نکته اشاره کرد که گاهی نظرها با یکدیگر منافات دارد و نکته قابل توجه، این است که حق قانونی برای وزیر است که تصمیم‌گیری کند و در تصمیمات نهایی حضور داشته باشد و پاسخگوی مجلس باشد بنابراین باید نقیصه نظام اداری در وهله اول برطرف شود، مدیران کل تصمیم‌سازی کنند تا وزیر بتواند تصمیم‌گیری نهایی را داشته باشد اما متأسفانه در حدود سه دهه است که چنین نقصی در نظام اداری وجود دارد و به همین دلیل است که تصمیم‌سازی در لایحه‌های کارشناسی انجام نمی‌شود.

وی در پایان گفت: پیشنهاد می‌کنم مجلس آینده در وهله اول، قانون انتزاع را ملغی کند و بعد تفکیک وزارتخانه‌ها انجام شود. بازرگانی با وزارت جهاد کشاورزی همخوانی ندارد و به همین دلیل است که در دو سال، سه بحران برای اقتصاد کشور ایجاد شد.

خبرنگار: ساناز مزادیان عنبران

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا