اخبار استانی

وزیر امور اقتصادی و دارایی: اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان موجب اصلاحات اقتصادی شد

احسان خاندوزی در مراسم ارائه دستاوردهای طرح ملی هوشمندسازی یارانه آرد و نان و رونمایی از بزرگ‌ترین سامانه اشتراک‌گذاری تجربه خرید، با بیان اینکه اگر همراهی وزرای کشور و جهاد کشاورزی نبود، طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان به سرانجام نمی‌رسید و با نواقص زیادی مواجه می‌شد، گفت: باید با فاصله و از دور به طرح نگاه کرد به این معنا که تمام تلاش دولت در اجرای طرح هوشمندسازی یارانه آرد و نان این بود که در عمل نشان دهیم امکان اصلاحات اقتصادی با لحاظ محدودیت‌های اجتماعی و تنوع فرهنگی، وجود دارد و یک کار شدنی است.

وی با تأکید بر اینکه این اتفاق، یک نظریه‌پردازی و بر مبنای کتاب‌های درسی نیست، افزود: بسیاری از کشورها، انتخاب‌هایی ساده‌تر برای اصلاحات اقتصادی دارند و ابزارهایی ساده‌تر را برمی‌گزینند به نحوی که اعلام می‌کنند از طریق انجام یک سیاست اقتصادی مشخص، می‌توان کسری منابع را جبران کرد در حالی که در ایران، به دلیل درهم‌تنیدگی مسائل به خصوص در موضوعاتی که جنبه سیاسی و اجتماعی بر جنبه اقتصادی غلبه می‌کند، حتماً مجبور هستیم ملاحظات اجتماعی را در نظر بگیریم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد: پیشنهاد اینکه مسأله آرد و نان را چطور تدبیر کنیم، از چند ماه قبل از اجرای طرح به بخش‌های دیگر دولت هم ارائه شده بود اما به دلیل اتکا به روش‌های غیرقیمتی، کار زمان‌بر بود و دو ماه زمان گذشت و یکی از دستگاه‌های متولی اعلام کرد که زمان بیشتری برای بررسی و انجام کار نیاز دارد. در نهایت هم جمع‌بندی بر این بود که ساماندهی آرد و نان فعلاً امکان‌پذیر نیست که نهایتاً با تدبیر رئیس جمهور، این مسأله به وزارت امور اقتصادی و دارایی سپرده شد بنابراین نظام بانکی و نخبگان همت کردند تا در جای جای کشور، این کار دور از دسترس را در زمانی کوتاه اجرایی کنند.

خاندوزی با بیان اینکه برای اجرایی کردن این کار، سه گام مهم وجود داشت، تصریح کرد: اول خود مسأله شفافیت داده‌های اقتصادی مسیر مهم بود و باید چشم‌اندازی روشن در دست می‌بود که در واقعیت چه اتفاقی رخ می‌دهد و حاکمیت باید روی این موضوع اشراف داشته باشد که فرای اعداد و ارقام، چه در واقعیت خواهد گذشت. بر این اساس، تمام نیمه دوم سال ۱۴۰۱ به این سؤال پاسخ  دادیم که دست حاکمیت از نظر اطلاعاتی پر شود.

یک و ‌نیم میلیون تن صرفه‌جویی و ۲۷ همت کاهش هزینه آرد یارانه‌ای داشتیم

وی ادامه داد: نیمه اول ۱۴۰۲ صرف گام دوم شد؛ هوشمندسازی حمایت و مصرف که همان داده‌های گام اول در گام دوم، به شکل هوشمند اجرایی شد و گام سوم، مردمی‌سازی نظارت بر طرح بود. شفافیت، هوشمندی و مردمی شدن، سه گام اصلی بودند و مردم کشور این امکان را خواهند داشت که اگر در نزدیکی مکانی قرار داشته و تجربه خرید داشتند، بتوانند در خصوص جزئیات، نکات منفی، مثبت و غیره اظهار نظر کنند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: من می‌خواهم بگویم طرح ایرادی ندارد اما تمام تلاش خود را برای بهبود زنجیره خواهیم داشت. آنچه به عنوان خروجی وجود دارد، یک عدد کلی است به این معنا که بیش از یک و نیم میلیون تن در مصرف آرد کشور تا پایان سال کاهش اتفاق خواهد افتاد. اقتصاد ما در سال ۱۳۹۸، ۸/۱ میلیون تن و در سال ۱۳۹۹، ۸/۳ و در سال ۱۴۰۰، ۸/۹ میلیون تن آرد مصرف کرد. اگر این مسیر ادامه داشت، امسال باید ۹ میلیون تن آرد استفاده می‌کردیم اما در سال ۱۴۰۱ ما ۸/۲ میلیون تن مصرف داشتیم و امسال ۸/۱ میلیون تن مصرف آرد کشور خواهد بود.

خاندوزی گفت: نکته‌ دوم این است که هرزروی و آرد بیرون از شبکه یارانه‌ای، تحت کنترل درآمده است. مجموعه بخشی از فعالان اقتصادی که رفتار حرفه‌ای دارند، در این الگوی نظارت هوشمند و مردمی، در آینده ناچار خواهند شد که رفتار خلاف قانون خود را اصلاح کنند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا