اخبار استانی

پیچیدگی جریان عرضه غلات به آسیا باخروج روسیه از قرارداد دریای سیاه

  اوکراین سال‌هاست که سبد نان جهان نامیده می‌شود، زیرا زمین‌های حاصلخیز و تولیدات فراوان آن دوردست‌ترین نقاط جهان را تامین کرده‌اند. اما خروج روسیه از قرارداد دریای سیاه به این معناست که غلات اوکراین دیگر به این راحتی به آسیا عرضه نخواهند شد.

به گزارش غلات نیوز از thisweekinasia ؛ پس از لغو این پیمان در ماه ژوئیه، اوکراین تنها مقادیر محدودی غلات را از طریق رودخانه دانوب صادر کرده است.
نگرانی ها در خصوص عرضه در زمانی اتفاق می‌افتد که پدیده ال نینو تولید غلات در آسیای جنوب شرقی را تهدید می‌کند، باران‌های شدید؛  محصولات در شمال شرق چین را ویران کرده است و قیمت گندم هند نیز با تقاضای بالا به بالاترین حد شش ماهه رسیده است.

مدیر بازرگانی یکی از بزرگترین شرکت های کشاورزی اوکراین، گفت: بستن کریدور غلات از طریق اودسا توسط روسیه منجر به لجستیک بسیار پیچیده و گران تر شده است و اکنون مقدار بسیار کمی از کالاهای کشاورزی اوکراین به مقاصد آسیایی صادر می شود.

در ماه جولای، اوکراین ۱ میلیون تن غلات از طریق ریلی ، ۲ میلیون تن  با کامیون و ۲ میلیون تن را نیز از طریق رودخانه دانوب به اروپا صادر کرد. این مسیرها بسیار گران هستند و کشاورزان همیشه باید هزینه اضافی بپردازند.
روسیه و اوکراین در سال ۲۰۲۱ به ترتیب برترین و پنجمین صادرکنندگان بزرگ گندم در جهان بودند و چین همیشه مقصد اصلی این محموله های صادراتی بوده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل ، اوکراین پیش از بسته شدن کریدور دریای سیاه،۳۳ میلیون تن غلات به ۴۰ کشور صادر کرد و چین حدود یک چهارم این کل را به خود اختصاص داده است.

منبع
غلات نیوز

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا