اخبار استان همدان

برنامه ریزی برای عرضه نان سبوس دار در ۱۵ نانوایی همدان

دکتر حبیب معصومی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: برنامه نان کامل در نقاط مختلف کشور در حال اجرا است و هم اینک ۲ نانوایی در شهرستان همدان و یک نانوایی در شهرستان فامنین نان کامل عرضه می کند.

وی اظهار کرد: سبوس گندم و نان‌های سبوس‌دار سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، انواع ویتامین‌های E و گروه B و املاح مختلف آهن، منیزیم، روی، کلسیم و فیبر بوده و با سبوس گیری غلات، ویتامین‌های گروه B آنها کاهش می‌یابد.

مسوول کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان عنوان کرد: ورود سبوس گندم و نان‌های سبوس‌دار به سیستم گوارش و به عمل هضم غذا کمک کرده و موجب افزایش حجم مدفوع و پیشگیری از یبوست می‌شود.

معصومی گفت: شهروندان همدانی می‌توانند با مراجعه به کوچه مشکی روبه روی پارک گل‌ها و کوچه حمام قلعه، نان کامل تهیه کنند.

وی با بیان اینکه نان کامل به نانی گفته می شود که سبوس آن گرفته نشده یا سبوس گیری آن در حد استاندارد باشد گفت: با توجه‌ به افزایش آمار چاقی و اضافه‌وزن در تمامی گروه‌های سنی و افزایش بیماری‌های غیرواگیر از جمله سکته قلبی، مغزی، فشارخون، دیابت و چربی خون، مصرف نان سبوس‌دار در پیشگیری و درمان این بیماری‌ها نقش بسزایی دارد.

مسوول کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان همدان خاطر نشان کرد: از نظر تغذیه‌ای نان‌هایی که با آردهای کامل و سبوس‌دار تهیه می‌شود از جمله نان سنگک ارزش غذایی بالاتری نسبت به نان‌های تهیه شده با آرد سفید مانند نان لواش دارند و مصرف روزانه آنها می‌تواند بخشی از نیازهای روزانه بدن به پروتئین‌ها و ویتامین‌ها را تأمین کند.

معصومی تصریح کرد: مواد مغذی از جمله ویتامین‌های گروه B به‌خصوص B۱، B۲ و B۳ در سبوس دانه‌ها و غلات وجود دارد که با انجام سبوس گیری غلات در کارخانه آرد بخش زیادی از گندم همراه با جوانه گندم و اندوسپرم و در مجموع این ویتامین ها به دلیل سبوس گیری از بین می‌رود.

وی افزود: نان سالم و کامل می‌تواند از بروز سرطان‌های گوارشی، سرطان روده بزرگ، کمبود آهن و روی، بیماری‌های متابولیک همانند بیماری دیابت پیشگیری کند.

مسوول کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی همدان با بیان اینکه نان‌هایی که سبوس گیری می‌شوند به نان‌های تصفیه شده و نان‌های سفید معروف هستند گفت: بر اساس مطالعات انجام شده این نان‌ها موجب افزایش التهاب و فاکتورهای التهابی در بدن می‌شوند که افزایش این فاکتورها، برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، سرطان‌ها و سایر بیماری‌ها را به همراه دارد.

معصومی با بیان اینکه برخی از مردم تصور می‌کنند که نان کامل همان نان سفید است، عنوان کرد: این در حالی است که نانی که از آرد سبوس‌دار تهیه شده باشد رنگ تیره دارد افزود: به لحاظ علمی زمان خواب برای تهیه نان از تهیه نان از گندم و آرد لحاظ شده است و بلافاصله نباید تبدیل به آرد ونان شود که متأسفانه در حال حاضر این چرخه دچار نقص شده است.

وی تاکید کرد: سه ساعت زمان برای تهیه خمیر نان لازم است اما در حال حاضر این زمان به کمتر از نیم ساعت رسیده است همچنین یکی از مهمترین علل دور ریختن نان غلات، کیفیت پایین آن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا