اخبار استانی

تک نان، نخستین واحدی که نان سنتی را به روش صنعتی تولید کرد

این فعال صنعت آرد کشور پس از ماکارونی، با احداث مجموعه تولید نان صنعتی «تک نان»، اقدام به بومی‌سازی تولید نان به روش صنعتی در کشور نمود و در حال حاضر نان‌هایی متناسب با ذائقه مردم همراه سایر نان‌های حجیم در واحد صنعتی تک نان، تولید و عرضه می‌شود.

طی بازدید از این مجموعه، با مؤسس این واحد صنعتی، مدیران و متخصصان تولید و آزمایشگاه، گفت‌وگو داشتیم که شرح گفت‌وگو به همراه تصاویر خط تولید و محصولات، از نظر مخاطبین می‌گذرد.

مرتضی میثمی‌فرد، رئیس هیأت مدیره شرکت تک نان در آغاز گفت‌وگو با بیان اینکه از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در آرد جنوب فعالیت داشته و در آن زمان با عرضه آرد به صنف ماکارونی، با صنف یاد شده در تعامل بوده‌ام، اظهار کرد: طی سفرهایی که به آلمان، سوئیس و ایتالیا داشتم، تفاوتی فاحش را میان صنعت ماکارونی دنیا و شیوه‌های تولید کارگاهی در داخل کشور دیدم و این موضوع موجب علاقه‌ بنده به سرمایه‌گذاری در حوزه تولید صنعتی ماکارونی شد. حجم سرمایه‌گذاری، سنگین بود از این‌رو با همکاری دوستان و شرکا پس از بررسی و بازدیدهای میدانی از کارخانه‌های مدرن دنیا، اقدامات لازم برای احداث کارخانه مدرن صنعتی برای تولید ماکارونی آغاز شد و بالأخره ۱۴ مهرماه سال ۱۳۷۷ کارخانه تک ماکارون، اولین کارخانه صنعتی تولید ماکارونی در کشور، با استفاده از تکنولوژی شرکت بولر در ۲ خط تولید اسپاگتی و تولید ماکارونی فرمی با حضور مسئولین دولتی وقت و یک نفر از اعضای هیأت مدیره بولر، افتتاح شد.

وی با بیان اینکه با عرضه تولیدات تک ماکارون، مصرف‌کننده ایرانی برای نخستین بار ماکارونی باکیفیت تولید داخل را جایگزین ماکارونی‌های وارداتی نمود، اظهار کرد: قبل از تک ماکارون، ماکارونی به روش‌های سنتی در کارگاه‌ها و گرمخانه‌ها تولید می‌شد و این محصول، کیفیت لازم را نداشت به همین دلیل محصولات وارداتی، سهم بازار خوبی در ایران داشتند اما پس از تک ماکارون، مصرف‌کننده به تولید داخل در حوزه ماکارونی اعتماد کرد. این شرکت طی گذشت یک دهه از فعالیت، جایگاهی خوب در بازار داشت و ما در تکمیل زنجیره تولید، واحد صنعتی مدرن آردسازی را نیز در جوار کارخانه تک ماکارون احداث نمودیم و از سال ۱۳۷۳ تا سال ۱۳۹۰ که بنده در مجموعه حضور داشتم، ۶۰۰ نفر در تک ماکارون و ۲۰۰ نفر در آردداران پرسنل فعال داشتیم.

این فعال پیشکسوت صنعت آرد که همواره افکار توسعه‌محور در تولید محصولات آردی داشته است، در ادامه در خصوص احداث تک نان اظهار کرد: بنده سال ۱۳۹۰ از مجموعه تک ماکارون، منفک شدم و طی معامله‌ای، بعدها این شرکت با همان زیرساخت‌ها به گروه دیگری واگذار شد اما در راستای عقایدی که همواره برای توسعه محصولات صنعتی داشتم، اقدام به احداث مجموعه صنعتی تولید نان در کشور نمودم. با خرید ۳ هکتار زمین شهرک صنعتی اهواز، پس از انجام مطالعات و تحقیقات لازم که ۵ سال به طول انجامید، عملیات ساختمانی و نصب ماشین‌آلات تولید نان در مجموعه صنعتی تک نان انجام شد و در سال ۱۳۹۳ با نصب یک خط تولید نان لواش و یک خط تولید نان تست، وارد بازار شدیم.

وی با بیان اینکه مجموعه تک نان، نخستین واحدی بود که نان سنتی را به روش صنعتی و بومی تولید کرد، گفت: در حوزه احداث و نصب ماشین‌آلات، بنا به اقداماتی که در تک ماکارون نیز داشتیم، در انتخاب تکنولوژی با دقت و وسواس ماشین‌آلات را از کشور‌های آلمان، اسپانیا، هلند، ایتالیا و غیره انتخاب کردیم و با انجام آزمایش‌های عینی، خطوط از سوی یک هلدینگ متصل و نصب گردید و اکنون این شرکت توان تولید ۱۰۰ تن نان سنتی، حجیم و نیمه‌حجیم را دارد اما با توجه به سیاست‌های موجود، در حال حاضر با یک سوم ظرفیت در حال فعالیت است.

میثمی‌فرد ضمن یادآوری اهداف و سیاست‌های دولت در راستای بهینه‌سازی شرایط پخت و عرضه نان و تأکید بر صنعتی‌سازی تولید نان در راستای کیفیت پایدار و ارتقای سلامت جامعه، تصریح کرد: صنعتی‌سازی تولید نان از اهداف مورد تأکید دولت بود. در این راستا بسیاری از سرمایه‌گذاران به این عرصه ورود داشتند اما نبود تخصص و آشنایی با عرصه تولید آرد و نان، موجب شد طرح تولید با انجام سرمایه‌گذاری‌های کلان متوقف شود و تعهدات ارزی میلیاردی روی دست سرمایه‌گذاران بماند. ما با توجه به سوابقی که در حوزه تولید داشتیم، ورود تخصصی به سرمایه‌گذاری و احداث واحد صنعتی در این حوزه داشتیم و خوشبختانه علی‌رغم سختی‌های موجود در عرصه تولید و وجود رقیبی مانند نان‌های سنتی که یارانه‌ای کلان را دولت بابت این نان‌ها پرداخت می‌کند، توانستیم تولید توسعه‌محور داشته باشیم اما فاصله قیمت زیاد ایجاد شده بین نان سنتی و نان‌های تولید شده به روش صنعتی، موجب شد تا با یک سوم ظرفیت کارخانه، تولید داشته باشیم.

این پیشکسوت فعال در عرصه صنعت ضمن انتقاد از دولت در سیاست‌های تبعیض‌آمیز در حوزه نان اظهار کرد: در حال حاضر، آرد صنف و صنعت با قیمت تمام شده عرضه می‌شود اما یارانه نان سنتی همچنان پابرجا است و اختلاف فاحش نرخ آرد نان سنتی و صنعتی، موجب شده بازار مصرف به سمت نان‌های سنتی سوق پیدا کند و در شرایط موجود، علی‌رغم سیاست‌های دولت در حوزه فراگیر شدن تولید نان سلامت‌محور بدون دخالت دست که ما را به سرمایه‌گذاری کلان در این حوزه ترغیب نمود، عملاً بازار مصرف به سمت صف‌های طولانی نان سنتی می‌رود.

وی بهترین راه برای تولید بهینه نان، کنترل ضایعات و حذف حواشی ناشی از پرداخت یارانه را یکسان‌سازی نرخ دانست و گفت: اجرای طرح هوشمندسازی، آنگونه که باید، کارساز نبوده و ضایعات نان سنتی و فروش آرد خارج از شبکه، به قوت خود باقی است و در حال حاضر بهترین روش برای مدیریت آرد و نان، یکسان‌سازی نرخ است.

میثمی‌فرد افزود: اگر دولت یکسان‌سازی نرخ را اجرایی کند، مابه‌التفاوت با نرخ کنونی نهایتاً ۱۰۰ هزار تومان خواهد شد و این عدد را می‌تواند به یارانه اضافه کند و در حوزه آرد مصارف صنف و صنعت (ماکارونی، شیرینی و شکلات) هم با در نظر گرفتن عوارض بر صادرات، اقتصاد در این حوزه نیز مدیریت می‌شود لذا به راحتی می‌توان با دستورهای اجرایی و عوارض صادراتی و مالیاتی، حوزه صنف و صنعت را کنترل نمود و در این شرایط، رقابتی واقعی بین نان تولید شده به روش صنعتی و نان‌های سنتی برقرار خواهد شد اگرنه در حال حاضر که قیمت نان تولید شده در روش صنعتی ۲۰ برابر گران‌تر است، رقابت این صنعت با نان‌های سنتی، یک شوخی است.

مهدی میثمی‌فرد، مدیرعامل کارخانه تک نان:

از دریای خزر تا جزایر خلیج فارس با محصولات تک نان

در ادامه بازدید از این مجموعه صنعتی مدرن، گفت‌وگویی با مهدی میثمی‌فرد، مدیرعامل کارخانه تک نان جنوب داشتیم. وی با بیان اینکه کارخانه تک نان به عنوان بزرگ‌ترین واحد نان صنعتی در کشور با ۳ هکتار زمین و ۲۰ هزار متر زیربنا توانسته با نوآوری، دریچه‌هایی جدید از امکان مصرف نان را به مخاطبان خود ارائه نماید، اظهار کرد: در حال حاضر محصولات تک نان را از دریای بی‌بدیل خزر تا جزایر خلیج همیشه فارس، می‌توان یافت.

وی در خصوص بازارهای هدف در مجموعه تک نان گفت: بازارهای هدف در مجموعه صنایع غذایی تک نان، از استان‌های شمالی مقرر گردیده و به استان‌های جنوبی ختم می‌شود. کشور ایران به عنوان هجدهمین کشور بزرگ جهان، دارای تنوع بالای قومیتی و همچنین آب و هوایی است. در واقع هر استان نیازمندی‌های خود را در عرصه مصرف نان دارد. در برخی استان‌ها نوعی از نان، چه مسطح و چه حجیم، با اقبال بیشتری روبه‌رو می‌شود و در استان همجوار آن، این قاعده لزوماً دنبال نمی‌شود. در تک نان سعی نموده‌ایم نیازهای مخاطبان را در هر استان به خوبی درک کرده و به منظور تأمین نیاز آن استان، نوعی از نان مطلوب آن‌ها را طراحی کنیم به جای اینکه برای راحتی کار، نظرات خود را به نماینده استان یا مخاطبان صرفاً دیکته نماییم!

سیدعلی موسوی شوشتری، مدیر کارخانه تک نان:

کیفیت برتر، سرلوحه کار شرکت تک نان است

سیدمحمدعلی موسوی شوشتری، دارای ۲۳ سال سابقه کار در حوزه گندم، آرد و نان و مدیر کارخانه تک نان که در بازدید از سالن‌های تولید با ما همراهی داشت، با بیان اینکه کنترل و نظارت بر واحدهای تولید، تعمیرات و نگهداری، کنترل کیفیت تمامی انبارها و واحد ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSEE) از وظایف مدیر کارخانه است، اظهار کرد: مدیریت در تمام بخش‌ها علی‌الخصوص مدیریت کارخانه، حیاتی و مهم است و وظیفه هماهنگی با واحدها را در پیشبرد امور به عهده دارد. مجموعه‌ای موفق و پایدار است که مدیران متفکر و مدبر داشته تا بتوانند در بلندی‌ها و پستی‌ها، راهکار مناسب ارائه کنند که خوشبختانه مدیریت ارشد شرکت تک نان، علی‌رغم تمامی مشکلات و ناملایمات در این سال‌ها، هوشمندانه مجموعه را مدیریت نموده و توسعه داده و پیشرفت‌های کارخانه، نتیجه تصمیمات به‌موقع و بجای آن‌ها است.

وی با بیان اینکه شرکت صنایع غذایی تک نان در حال حاضر ۲۰۰ پرسنل شاغل به صورت مستقیم دارد، در خصوص تأثیر کیفیت مواد اولیه و تجهیزات در تولید محصول کیفی گفت: سرلوحه شرکت تک نان، ارائه محصول با کیفیت برتر است و با این هدف، از مواد اولیه دارای نشان‌های معتبر استاندارد مورد تأیید متولیان کنترل کیفی صنایع غذایی استفاده می‌نماید. ضمن اینکه با داشتن تجهیزات پیشرفته و مدرن در واحد کنترل کیفی، مواد اولیه و محصول را مورد پایش و ارزیابی قرار می‌دهند. به لحاظ ماشین‌آلات، در تمام خطوط تولید از ماشین‌آلات صنعتی و مدرن استفاده شده به طوری که خط تولید نان لواش صنعتی، تافتون و پیتا و انواع نان‌های تست، در حال حاضر پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات اتوماتیک را در سطح کشور در اختیار دارد.

در پایان طی بازدید از آزمایشگاه شرکت تک نان، گفت‌وگویی با مسئول فنی و مدیر کنترل کیفیت این مجموعه داشتیم. صابری، دانش‌آموخته کارشناسی علوم تغذیه از دانشگاه شهید بهشتی و فوق لیسانس رشته MBA بوده و دارای ۲۴ سال سابقه فعالیت در حوزه گندم، آرد و نان است.

وی با بیان اینکه کنترل مواد اولیه و نظارت بر سالن‌های تولید، از اهم وظایف مدیر کنترل کیفیت و آزمایشگاه است، گفت: انتخاب آرد با دقت و وسواس خاصی در این مجموعه انجام می‌شود و در اکثر مواقع، نمونه آرد سفارش داده شده، مورد بررسی قرار می‌گیرد و پس از تأیید کیفی، سفارش ثبت می‌گردد و در زمان ورود نیز پس از انجام آزمون‌های اولیه، اجازه تخلیه آرد صادر می‌گردد.

صابری افزود: خرید آرد از واحدهای معتبر و دارای پروانه ساخت و استاندارد در داخل و خارج از استان انجام می‌شود و داشتن کیفیت یکنواخت بر اساس سفارش ثبت شده، از مهم‌ترین شرایط ما برای تهیه آرد است که در حال حاضر بیشترین آرد مصرفی ما در حوزه نان حجیم و نیمه‌حجیم، از کارخانه آرد جوانه شوشتر تأمین می‌گردد.

مدیر کنترل کیفیت شرکت تک نان جنوب به حضور ناظر کیفی در فرایند تولید اشاره کرد و گفت: چک کردن گلوگاه‌ها در تولید، امری ضروری است و به دقت انجام می‌شود و در مرحله بعدی، کیفیت خود محصول است که به لحاظ فیزیکی، شیمیایی و میکروبی، مورد بررسی قرار می‌گیرد. سری ساخت، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، قیمت و وزن چک می‌شود، رنگ پوسته در نان‌های حجیم، نحوه برش خوردن و کنترل عملکرد دستگاه بسته‌بندی، از جمله موارد مهم مورد بررسی است که انجام می‌شود.

تعامل با مشتریان در جهت بهینه‌سازی تولید

وی با بیان اینکه در تک نان، همواره بر مشتری‌مداری و تعامل با مشتری تأکید داشتیم و داریم، خاطرنشان کرد: نظر مشتریان وفادار شرکت، برای ما حائز اهمیت است و حتی با نظر مشتریان، تغییراتی در شیوه‌ها و ابزارهای تولید در جهت رضایت مشتریان و تولید بهینه اعمال شده است.

مدرن‌ترین آزمایشگاه استان

صابری به استقرار تجهیزات آزمایشگاهی مدرن در مجموعه تک نان اشاره نمود و خاطرنشان کرد: آزمایشگاه تک نان، مجهزترین آزمایشگاه استان خوزستان در انجام آزمایش‌های میکروبی و شیمیایی است.

تولید بهبوددهنده مصرفی در خود کارخانه

مسئول فنی شرکت تک نان همچنین به تولید بهبوددهنده در این مجموعه اشاره کرد و گفت: قبلاً بهبوددهنده را خریداری می‌کردیم اما با توجه به اینکه با تغییر فصل، کیفیت مواد بهبوددهنده تغییر می‌کرد، دو سال است که به دانش تولید بهبوددهنده رسیده‌ایم و با استفاده از آنزیم‌ها و مواد اولیه، بهبوددهنده مورد نیاز در کارخانه را خودمان تولید می‌کنیم.

خبرنگار: ندا کاظمی ترکی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا