اخبار استان تهران

مطالبات گندم‌کاران به کجا رسید؟!

کشاورزانی که ۵ ماه پیش گندم را تحویل داد‌ه‌اند، هنوز مطالباتشان را دریافت نکرده‌اند در حالی که به قول رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران، بر اساس تبصره دو قانون شورای قیمت‌گذاری محصولات کشاورزی، شرکت بازرگانی دولتی ایران و سازمان مرکزی تعاون روستایی موظف هستند تا ۲۴ ساعت پس از تحویل گندم از سوی کشاورز، بهای گندم را پرداخت کنند! دولت قول داده بود تا پایان شهریور پرداختی‌ها انجام شود اما متأسفانه عملی نشد.

امسال با توجه به افزایش هزینه‌های جاری، گندم‌کاران درخواست افزایش میزان بهای خرید گندم را داشتند که با درخواست آن‌ها موافقت نشد و کشاورزان امیدوار بودند لااقل به موقع با قیمت اعلامی، مطالبات به حسابشان واریز گردد که نشد و این تأخیر موجب برگشت چک‌های کشاورزان و بروز مشکل برای این قشر زحمتکش شده و دلسردی آن‌ها را برای فعالیت در سال آتی به دنبال دارد و این احتمال وجود دارد که گندم‌کاران کاهش تولید و استفاده از کشت‌های جایگزین را برای صرفه اقتصادی در دستور کار قرار دهند که این موضوع قطعاً منجر به کمبود گندم در کشور و نیاز به واردات خواهد شد که با سیاست‌های تولید محصولات استراتژیک در کشور مغایرت دارد.

حال دولت چه سیاستی برای مدیریت بازار گندم خواهد داشت؟ دولت یا باید هزینه‌های تولید را کاهش دهد یا بهای گندم را بر اساس هزینه‌ها تنظیم کند در غیر این صورت بر اساس گفت‌وگویی که با کشاورزان داشتیم، بعید به نظر می‌رسد خودکفایی تداوم داشته باشد، آن هم با توجه به اینکه خودکفایی به شرایط جوی و بارندگی در کشور نیز وابسته است و هنوز تولید محصولات کشاورزی استراتژیک کشور، آن‌گونه که باید، علمی و تکنولوژی‌محور نشده است!

خبرنگار: ندا کاظمی ترکی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا