اخبار استانی

هر آنچه در خصوص دونات نمی‌دانستید!

به گزارش نگاه هستی به نقل از justdonuts، بعدها این شیرینی از سوی مهاجران هلندی به ایالات متحده برده شد و تحت تأثیر فرهنگ‌های مختلف قرار گرفت و به شکل امروزی آن درآمد. در سال ۱۸۴۷ یک فرد آمریکایی قبل از سرخ کردن خمیر دونات، مرکزش را سوراخ کرد تا خمیر آن کاملاً مغز پخت شود و این گونه بود که دونات به شکل امروزی آن در آمد. 

اولین دستگاه اتوماتیک تولید دونات هم در سال ۱۹۲۰ به دست یک مهاجر روسی در آمریکا اختراع شد و این دستگاه در نمایشگاه بین‌المللی شیکاگو در سال ۱۹۳۴ به نمایش گذاشته شد. دونات بین آمریکایی‌ها محبوبیت بسیار زیادی دارد و هر سال اولین جمعه ماه ژوئن را روز ملی دونات اعلام کرده و این روز را جشن می‌گیرند.

دونات در سراسر دنیا با فیلینگ‌های مختلف تهیه می‌شود، به عنوان مثال در پکن و ژاپن مغز دونات‌ها با پوره لوبیای قرمز پر می‌شود، در نپال به خمیر دونات موز له شده اضافه می‌کنند یا در مالزی سیب‌زمینی شیرین پخته شده را به شکل حلقه درآورده و بعد از سرخ کردن داخل روغن، در شکر می‌غلتانند تا به شکل دونات درآید. در سایر نقاط جهان هم بسته به ذائقه، از فیلینگ‌های مختلفی مثل مربا و میوه در تهیه دونات استفاده می‌کنند. در کشورهایی مثل تایوان و فیلیپین اما شکل دونات‌ها کاملاً متفاوت است و به صورت طناب پخته می‌شوند.

مصرف دونات در سراسر جهان و به خصوص در بریتانیا رو به رشد است و با طیفی وسیع از طعم‌ها نیز گسترش می‌یابد.

همزمان با شروع هفته ملی دونات در بریتانیا، جشنی با خوراکی‌های شیرین از جمله انواع دونات برپا می‌شود که در آن نانوایان برای خیریه The Children”s Trust پول جمع‌آوری می‌کنند.

از نظر بسیاری از دوستداران دونات، لذت و سرگرمی‌ را با هم می‌توان در دونات‌ها یافت. دونات از آن دسته محصولاتی است که علاوه بر لذت‌بخش بودن، نشاط‌آور و سرگرم‌کننده نیز است که این به دلیل استفاده از آیسینگ‌ها، تاپینگ‌ها و طعم‌دهنده‌های بسیار متنوعی است که هرروزه در حال توسعه هستند.

در حالی که تاپینگ‌ها و فیلینگ‌ها در مرکز توجه قرار گرفته‌اند، ما شاهد نوآوری در خمیر و پخت آن نیز هستیم.

به عنوان مثال کمپانی Dawn، یک دونات خمیرترش جدید عرضه می‌کند که دوناتی با بافت کاملاً متفاوت است. این محصول به عنوان ترکیبی از نان خمیر‌ترش و دونات‌های تهیه شده با مخمر است که در نهایت منجر به تولید محصولی با طعم کره‌ای اما کمی ‌اسیدی و خمیرترش می‌شود که از یک دونات معمولی به سبک آمریکایی، شیرینی بسیار کمتری دارد و با طعم‌دهنده‌هایی نظیر دارچین، وانیل و ترافل شکلات تلخ، طعم تند خمیرترش آن پوشانده می‌شود. خمیر ترش پتانسیل قابل توجهی در گسترش تنوع دونات‌ها دارد و استفاده گسترده از آن در حال بررسی است.

حالا با توجه به محبوبیت دونات، تصور کنید می‌توانید دوناتی را خریداری کنید که قند کمتری نسبت به یک سیب داشته و کالری آن معادل یک تکه نان تست کره‌ای است. 

آنتونی فلچر، دانشمندی که به کارآفرین تبدیل شده، قصد دارد با دونات‌های سالم تولید خود در شرکتUrban Legend ، این امر را به واقعیت تبدیل کند.

این کمپانی به لطف استفاده نوآورانه از فناوری، خمیر را به جای سرخ کردن، با بخار می‌پزد بنابراین نسبت به سایر دونات‌ها، سالم‌تر است. سپس یک لایه کم آیسینگ روی آن قرار می‌گیرد تا طعم و بافتی را که مصرف‌کنندگان به آن عادت دارند، حفظ کند. دونات‌های این برند حاوی ۵۷ درصد قند کمتر، ۵۲ درصد چربی اشباع شده و ۴۴ درصد چربی کمتر نسبت به دونات‌هایی هستند که در حال حاضر به فروش می‌رسند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا