اخبار استان خوزستان

پخت آزمایشی نان تافتون با آرد کامل برای نخستین بار در دزفول آغاز شد

دزفول – ایرنا –  مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دزفول پخت نان با آرد کامل را راهکار ارتقای کیفیت نان دانست و گفت: پخت آزمایشی نان تافتون با آرد کامل برای نخستین بار در نانوایی‌های شهرستان دزفول آغاز شد.

بهروز قمرزاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: آرد کامل محصول آسیاب کردن کامل گندم است و همه اجزای گندم از جمله مغز، جوانه رویان و سبوس را در بر می‌گیرد، که به دلیل برخورداری این نوع آرد از فیبر بالا، پروتئین‌، مواد معدنی و ویتامین‌ها دارای ارزش‌های غذایی بالایی است.

وی ارتقای کیفیت نان را یکی از مطلبه‌های مهم مردم دزفول دانست و ادامه داد: آرد کامل به دلیل دارای بودن ارزش غذایی بالا علاوه بر بهبود کیفیت نان در سلامت سیستم گوارش و کنترل قند خون نقش بسزایی دارد.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول با بیان اینکه هم اکنون هفت واحد نانوایی بربری در این شهرستان از آرد کامل برای تولید نان رژیمی استفاده می‌کنند، تصریح کرد: نان تافتون اصلی‌ترین نان سفره مردم در دزفول است به همین دلیل تولید نان تافتون با استفاده از آرد کامل گندم به صورت آزمایشی در یکی از واحدهای نانوایی شهرستان آغاز شد.

وی ادامه داد: میان اجزای زنجیره تولید نان در دزفول برای ارتقای کیفیت نان تولیدی در این شهرستان هم افزایی ایجاد شده است که در این راستا کارخانه آرد شهرستان به زودی تولید آرد کامل را افزایش می‌دهد و این آردها با همکاری نانوایی‌های منتخب نان تافتون رژیمی در اختیار همشهریان قرار می‌گیرند.

قمرزاده اظهار کرد: نشست کارشناسی و تخصصی پیرامون ارتقای کیفیت نان‌های تولیدی در دزفول در راستای استفاده از روش‌های علمی برای بهبود کیفیت نان تولیدی شهرستان برگزار شد و استمرار این نشست‌های تخصصی در دستور کار قرار دارد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های علمی بسیار بالای مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول گفت: مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد و دانشگاه علوم پزشکی دزفول پژوهش‌های متنوع و گسترده‌ای پیرامون روش‌های بهبود کیفیت و سلامت نان انجام داده‌اند که اجرایی کردن نتایج این پژوهش‌ها می‌تواند موجب بهبود چشمگیر کیفیت نان در دزفول شود.

مدیر جهاد کشاورزی دزفول اظهار کرد: گندم تولیدی در خوزستان با داشتن بالاترین پروتئین و گلوتن مرطوب به طور کامل برای تولید نان مرغوب مناسب است.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از روش‌های نوین علمی، بسترسازی برای ورود شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد کارگاه‌های آموزشی به منظور اصلاح روش پخت، تجهیز نانوایی‌ها، بالا بردن کیفیت دستگاه‌های پخت و همچنین استفاده از آرد کامل به منظور تولید نان مرغوب یا رژیمی از جمله اقدامانی است که می‌تواند موجب تحولی در این صنعت شود.

قمر زاده تصریح کرد: دستاوردهای این نانوایی‌های منتخب در تولید نان با آرد کامل استخراج شد و این الگو در ماه‌های آینده به تمام نانوایی‌های شهرستان گسترش می‌یابد.

به گزارش ایرنا، با وجود برگزاری نشست‌های مختلف کارگروه آرد و نان دزفول طی سال‌های اخیر برای حل مشکل کیفیت نان این شهرستان، همچنان مسئولان و شهروندان نسبت به کیفیت نان تولیدی معترض هستند.

شهروندان دزفول انتظار دارند با هر بار افزایش قیمت نان تغییری در کیفیت نیز مشاهده کنند که البته این موضوع کمتر دیده شده است.

رئیس اتحادیه نانواهای اهواز هشتم دی ماه امسال از همسان‌سازی قیمت نان در خوزستان با استان‌های دیگر خبر داده بود. بر اساس اعلام سید صالح صیوانی قیمت نان تافتون و لواش در خوزستان متناسب با استان‌های دیگر همسان‌سازی و از پنج هزار ریال به ۶ هزار و ۵۰۰ ریال افزایش یافت.

این افزایش ۳۰ درصدی نان در حالی است که شهروندان تاثیری در ارتقای کیفیت نان ندیده‌اند.

۳۰۰ واحد نانوایی در شهرستان دزفول وجود دارد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا