اخبار استان سیستان و بلوچستان

چالش توزیع آرد را برطرف کنید

آنچه گفته شد در حالی است که کارخانه آرد زاهدان آلا در رده کارخانه‌های بزرگ آرد در استان سیستان و بلوچستان است اما اکنون این کارخانه با ظرفیت یک چهارم به تولید آرد می‌پردازد که این واحد صنعتی را با چالش جدی مواجه کرده است.

در شرایط فعلی، کارخانه آرد زاهدان آلا با ظرفیت حداقلی ۲۵ درصد به تولید می‌پردازد

مهندس کریمکشته، قائم مقام مدیرعامل کارخانه آرد زاهدان آلا گفت: این کارخانه در سال ۱۳۷۸ با ظرفیت تولید روزانه ۵۰۰ تن راه‌اندازی شد و در سال ۱۳۸۹ با به‌روزرسانی دستگاه‌ها به فعالیت خود ادامه دادیم و در این کارخانه انواع آرد تولید و عرضه می‌شود.

وی افزود: متأسفانه در شرایط فعلی، کارخانه آرد زاهدان آلا با ظرفیت حداقلی ۲۵ درصد به تولید می‌پردازد، این در حالی است که از این ظرفیت خالی مانده می‌توان در راستای تأمین بازار مصرف استان و همچنین صادرات آرد بهره گرفت.

این فعال صنعت آرد با بیان اینکه مهم‌ترین درخواست ما رسیدگی به حل مشکل عرضه آرد است، تصریح کرد: نمی‌دانیم منشأ مشکل چیست اما کارخانه ما تنها کارخانه‌ای است که مورد بی‌مهری قرار گرفته است و علی‌رغم کیفیت بالای محصول و جلسات و تلاش‌های انجام شده برای حل این مشکل، این موضوع منتج به نتیجه نشده است.

در مسیر بازدید از خط تولید و آزمایشگاه، مهندس کریمکشته توضیحاتی را در مورد نحوه تولید آرد در این کارخانه ارائه نمود.

مشاور معاون وزیر جهاد کشاورزی، خواستار پیگیری منشأ چالش‌های آرد زاهدان آلا شد 

دکتر جباری‌زادگان پس از شنیدن صحبت‌های مهندس کریمکشته، خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان سیستان و بلوچستان شد تا منشأ این چالش‌ها پیدا شود.

مهندس کریمکشته نیز خواستار آن شد که ریشه این مشکل پیدا شود تا با توجه به نظام سهمیه‌بندی، این کارخانه هم بتواند محصولات خود را تولید و عرضه کند.

وی اضافه کرد: از اداره کل غله و خدمات بازرگانی استان که با تأمین به موقع مواد اولیه، ما را در سهمیه این چرخه یاری می‌کنند کمال تشکر را داریم و به جهت اینکه رسیدگی به مشکلات از پشت درهای بسته امکان‌پذیر نیست، خواهان تداوم بازدید مدیران ارشد هستیم.

گندم و آرد در کارخانه زاهدان آلا در مراحل مختلف آزمایش می‌شود

مهندس مهدیه روستائی، مدیر کنترل کیفیت کارخانه آرد زاهدان آلا در جریان بازدید از آزمایشگاه این کارخانه گفت: در آزمایشگاه این کارخانه، گندم و آرد در فرایندهای متفاوت، مورد آزمایش قرار می‌گیرد.

وی افزود: با توجه به اینکه گندم‌های داخل کشور، تمام استاندارد‌های لازم را ندارند، تولید آرد باکیفیت نیازمند اختلاط با گندم‌های وارداتی و خارجی است. از این رو، درصد اختلاط گندم ورودی به خط تولید به صورت مستمر مورد بررسی و آزمون قرار می‌گیرد.

روستائی اضافه کرد: آزمایشگاه این کارخانه، مجهز به دستگاه فالینگ نامبر جهت اندازه‌گیری میزان فعالیت آنزیمی آرد تولیدی به ویژه آلفاآمیلاز است. شایان ذکر است میزان این آنزیم، تأثیر بسزایی در کیفیت آرد و خمیر حاصل از آن دارد که باید در حد معینی باشد.

مدیر کنترل کیفیت آرد زاهدان آلا در پایان گفت: در مجموع، خوشبختانه مشکل نانوایان در پخت نان به حداقل رسیده است.

خبرنگار: ساناز مرادیان عنبران

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا