اخبار استانی

قنادی شغل نیست، عشق است

در این همایش، بخش‌های مختلفی از رونمایی سردیس قنادان پیشکسوت تا گرامیداشت قنادانی که چشم از دنیا فرو بسته‌اند، در دستور کار قرار گرفت.

در آیین روز ملی قناد، از علی بهره‌مند، رئیس اتحادیه قنادان تهران به پاس تلاش‌هایش در راستای ثبت روز ملی قناد، قدردانی شد. وی در این رویداد به ایراد سخن پرداخت که متن این سخنرانی در ذیل آمده است؛

«امروزه در جهان، اهمیت هنر قنادی بر کسی پوشیده نیست، هنری که علاوه بر چشم‌نوازی، در زمان‌ فراغت و هنگام کنار هم بودن‌، خاطراتی شیرین را رقم می‌زند.

با بزرگداشت روز ملی قناد، لازم است به عرض برسانم قنادی ایران طی سالیان اخیر تلاش کرده است با آینده‌نگری و آینده‌پژوهی، بخشی بزرگ از ظرفیت‌های پنهان خود را که حاصل دو قرن تجربه مستمر است، به منصه ظهور برساند و با این نگرش، شروع به بازسازی درونی و بیرونی دانش و مهارت‌های خود نموده است.

اتحادیه قناد، شیرینی‌فروش و کافه‌قنادی تهران، به شهادت اقدامات انجام شده در تدوین نقشه راه و هدایت این موج نو، نقشی بسزا و منحصر به فرد داشته است.

اینک در ماه‌های پایانی سال ۱۴۰۲ در روز ملی قناد مفتخریم ضمن قدردانی از تمامی عزیزانی که در ثبت روز ملی قناد یاریگر ما بودند، با بزرگداشت این روز در سطحی وسیع در محضر نمایندگان آحاد قنادان کشور در تمامی حوزه‌های مرتبط اعم از همکاران صنفی، هنرمندان، مدیران آموزشگاه‌ها، تأمین‌کنندگان مواد اولیه، ماشین‌سازان و مدیران لشگری و کشوری، ضمن ارج نهادن به خدمات این بزرگان، بخشی از کارنامه روشن و شفاف خود را در سال جاری به سمع حضار و علاقه‌مندان گرامی برسانیم.

اتحادیه قناد، شیرینی‌فروش و کافه قنادی تهران در ادامه فعالیت خویش، علاوه بر انجام امور محوله در حیطه صنفی، موفق به برگزاری پنجمین کیک شو ایران (مسابقات طراحان و سازندگان کیک‌های تجسمی) گسترده‌تر از گذشته و باشکوه‌تر از پیش در ۵ رشته هنری و چشم‌نواز، در محل نمایشگاهی برج میلاد تهران شد.

این اتحادیه با تأکید بر ترویج هنر قنادی و برگزاری مسابقات با هدف شناسایی و معرفی استعدادهای برتر، آموزش در آکادمی اتحادیه قنادان را توسعه داده است.

اتحادیه تهران نظر به نیاز مبرم صنف و لزوم داوری حرفه‌ای مسابقات، برای شناسنامه‌دار نمودن هویت داوری، اولین دوره آموزش داوران بین‌المللی را با همکاری فدراسیون شف و قناد ترکیه برگزار کرد و از جمله نتایج آن، حضور ۲ تن از حاضران در این دوره، به عنوان داور در مسابقات گاسترونومی استانبول بود.

حضور در این مسابقات که با اقبال گسترده و بی‌نظیر کیک‌سازان هموطن و حمایت و اطلاع‌رسانی اتحادیه قنادان انجام شد، برگ زرینی به افتخارات هنر قنادی بین‌المللی ایران افزود.

هنرمندان ایرانی در این مسابقات موفق به اخذ مدال‌های ارزشمند و رنگارنگ شدند و در مجموع تیمی، مقام اول در میان کشورهای شرکت‌کننده را کسب کردند.  

اتحادیه قنادان تهران ضمن انتشار مستمر فصلنامه تخصصی قنادان در فضای رسانه‌های مکتوب، با تقویت رسانه اینترنتی قناد تی‌وی گسترده‌تر از سال‌های قبل، اقدام به معرفی قنادان و خدمات آن‌ها کرده است و در حال حاضر در تلاش است به عنوان تنها تلویزیون اینترنتی صنفی، منبعی موثق برای اخبار صنفی گردد.

امیدواریم با حمایت تمامی اعضای صنف و قنادان کشور، بتوانیم در سال آینده نیز علاوه بر روند فعلی، با کیفیتی بالاتر به اقتضای نیازهای اجتماعی و صنفی، طرح‌هایی جدید و نوین را به اجرا درآوریم.

گر در سرت هوای وصال است حافظا                  باید که خاک درگه اهل هنر شوی»

در بخش دیگری از این آیین، حمیدرضا رستگار، رئیس اتاق اصناف تهران به بیان سخنانی درباره این آیین، عملکرد علی بهره‌مند رئیس اتحادیه قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران، ظرفیت‌های تولیدی و خدماتی صنف-صنعت قنادی و شیرینی‌فروشی و ابعاد میراثی این مجموعه پرداخت.

وی در این سخنرانی بر ضرورت حمایت همه‌جانبه از ظرفیت‌های داخلی تولید و افزایش صادرات غیرنفتی، تأثیرگذاری بر تولید ناخالص ملی و شاخص‌سازی اتحادیه‌های صنفی نظیر اتحادیه صنف دارندگان قنادی، شیرینی‌فروشی و کافه قنادی تهران تأکید کرد و افزود: توجه به مسائل ملی در اتحادیه‌های صنفی، باید به مثابه یک الگو در دستور کار رؤسای اتحادیه‌ها قرار گیرد. هم‌خانواده بودن صنفی و توجه به رویکردها و روندهای همسان در ساختارهای صنفی، یکی از نقاط قوت فعالیت‌های صنفی-نهادی محسوب می‌شود که می‌تواند زمینه اقدامات و حرکت‌های ملی را فراهم آورد.

رئیس اتاق اصناف تهران توجه به رفع مشکلات و معضلات صنف قناد و دیگر صنوف را یک الزام ملی تلقی کرد و گفت: توجه به واحدهای کوچک و متوسط تولیدی، در ابعاد مختلف، یکی از راهکارهای اصلی توسعه متوازن در جامعه محسوب می‌شود و برای دستیابی به چنین موقعیتی، لازم است مشکلات، معضلات و گلوگاه‌های توسعه فعالیت‌های این واحدها به خوبی شناسایی شود و با اهتمام جدی در راستای رفع آن‌ها تلاش مستمر و نتیجه‌محور صورت گیرد.

مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران نیز در این همایش با اشاره به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور بیان کرد: امروز تمام دغدغه و توصیه مسئولان ارشد نظام و حاکمیت که در قالب بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها نمود پیدا کرده، بحث مهم «اشتغال» است. استحضار دارید که برای ایجاد هر شغل در بخش صنعت، بیش از ۲ میلیارد تومان پول نیاز است. بر این اساس، بنگاه‌های تولیدی ما ذاتاً بانک‌محور هستند و باید با تسهیلات بانکی، فعالیت خود را آغاز کنند و به جریان بیندازند.

وی افزود: فعالان صنفی به عنوان بخش خصوصی، نقشی مهم در ایجاد اشتغال در کشور داشته‌اند به طوری که با ایجاد ۹ میلیون شغل، ۱۸ درصد از تولید ناخالص ملی را به خود اختصاص داده‌اند. به همین دلیل حمایت از اصناف و فعالان صنفی، یک امر ضروری در حوزه اقتصاد است. معتقدم هر شغلی که شما در این کشور ایجاد می‌کنید، یک یا دو فرد مستعد بزهکاری را نجات می‌دهید و در حرکت دادن چرخ اقتصادی کشور به کار می‌گیرید.

رئیس اتاق اصناف ایران یادآور شد: زمانی این امکان وجود داشت که یک تولیدکننده شیرینی از کسب و کار خود، یک واحد صنفی دیگر را هم راه‌اندازی کند و عملاً بازار تولیدی ما یک بازار توسعه‌ای بود اما امروز به یک بازار معیشتی تبدیل شده که اغلب کفاف هزینه‌های حقوق کارکنان و کارگران یا کفاف به‌روز نگه داشتن تجهیزات کار یا در بهترین حالت کفاف هزینه امرار معاش را خواهد داد.

صفایی تصریح کرد: ما باید سهمی از تسهیلات کشوری را به خودمان اختصاص دهیم. با توجه به سیاست‌های انقباضی کشور، در زمینه دریافت تسهیلات مشکلاتی وجود دارد اما معتقدیم که همان تسهیلاتی که برای حوزه صنعت در نظر گرفته می‌شود، حتماً باید در حوزه اصناف هم اختصاص یابد.

محمود سیجانی، رئیس سازمان صمت استان تهران نیز در آیین روز ملی قناد گفت: با چالش‌های کسب و کار  قنادان آشنا هستیم و به عنوان بخش دولتی برای رفع مشکلات در کنار آن‌ها خواهیم بود.

وی افزود: امروز صنف قنادان باید به سمت نوآوری در محصولات سوق پیدا کنند و با رایزنی با اتحادیه قنادان و رئیس اتحادیه قنادان، به دنبال آن خواهیم بود تا تغییراتی در محصولات این صنف ایجاد کنیم.

سیجانی بیان کرد: صنف قنادان، نقشی بسزا در اشتغال‌زایی دارد و ان‌شاءا… با تعامل، سهم قابل توجهی در این کسب و کار داشته باشیم.

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری نیز در همایش روز ملی قناد گفت: در حوزه گردشگری، شیرینی و قنادی، دو واژه به هم پیوسته هستند. شیرینی‌های سنتی مانند بنای تاریخی دارای هویت بصری هستند و به عنوان میراث ناملموس باید مورد توجه قرار بگیرند.

وی افزود: در تمامی شهرهای کشور، شیرینی‌های سنتی از باقلوا و قرابیه تا گز، هویت فرهنگی تلقی می‌شوند.

فاطمی در ادامه از راه‌اندازی کمیته خوراک در وزارتخانه خبر داد و گفت: با رایزنی‌هایی که انجام شده است، کمیته‌های تخصصی در حوزه خوراک، نان و شیرینی در محل وزارتخانه تشکیل شده و مقرر گشته است که با رایزنی با اتحادیه‌های قنادان، همکاری‌هایی در خصوص ثبت نان و شیرینی ایران داشته باشیم.

در ادامه، طریحی به نمایندگی از قنادان کشور به بیان مشکلات صنف پرداخت و گفت: قنادی شغل نیست، عشق است. با تلاش‌های آقای بهره‌مند، روز قناد، ثبت ملی شد و این روز را به عنوان یک همکار به تمامی قنادان تبریک می‌گویم.

وی خطاب به مسئولین بیان کرد: در کنار اداره بهداشت، اماکن و شهرداری، معضل سازمان امور مالیاتی هم به چالش‌های ما افزوده شده است.

طریحی اضافه کرد: صنف قناد، صنفی قدیمی است و باعث شادی تمامی جشن‌های مردم می‌شود. از ابتدا، تلاش ما این بوده است که سهمی در شادی مردم داشته باشیم اما امیدواریم که مشکل ما با سازمان امور مالیاتی و بلاتکلیفی آن برطرف شود.

گفتنی است در پایان این مراسم، از تمبر یادبود کتاب چهره‌های ماندگار صنف قنادان، مرحوم عزت‌ا… گودرزی‌زاده خلیفه بزرگ یزد، حاج علی رهبر، مرحوم میرصادق، سید اکرامی، محمود ودیعیان، قادر نوروزی و کتاب دایره‌المعارف صنف قنادی ایران رونمایی شد.

در بخش پایانی روز ملی قناد هم از حامیان این رویداد، شرکت‌های باراکا، پالایشگاه‌های غلات گلشهد و شهدینه، گلنان پوراتوس و گروه صنعتی و پژوهشی زر تقدیر شد. همچنین از استادکاران برتر این صنف جواد خدادادی، سعید رفاه، عسگر علیزاده، جواد حافظیان، مسعود عمرانی، فرحناز پاکروان، گلریز کاوه و ملی احمدی، قنادی‌های برتر در سطح کشور و رؤسای اتحادیه‌های قنادان در سطح کشور، تقدیر به عمل آمد. ضمن اینکه از هیأت مدیره اتحادیه قنادان تهران علی بهره‌مند رئیس اتحادیه قنادان تهران، حسین قرصی دبیر هیأت مدیره اتحادیه قنادان، شیرمحمد غفاریان نایب رئیس اول اتحادیه قنادان، رسول افتان عضو هیأت مدیره اتحادیه قنادان، البرز علیمرادی نایب رئیس دوم اتحادیه قنادان، عباس زجاجی عضو هیأت مدیره اتحادیه قنادان، علیرضا طهماسبی خزانه‌دار اتحادیه قنادان و مرتضی طحانی بازرس هیأت مدیره اتحادیه قنادان همچنین کمیته اجرایی و کارمندان اتحادیه شهره ضیابخش مدیر آموزشگاه اتحادیه قنادان، مهدی ریاحی مدیر اجرایی گرامیداشت روز ملی قناد، حسن نورالهی مدیر رسانه اتحادیه قنادان و نیز کارمندان اتحادیه قنادان فیروزه آلانی، علیرضا جوادی‌منش و بازرسان اتحادیه قنادان احسان علیزاده، رضا حسن‌زاده و حمید بی‌مثل شبستری نیز تقدیر شد.

جشن روز ملی قناد با برش نمادین کیک به پایان رسید.

خبرنگار: ساناز مرادیان

مطالب مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا